Kľúčové témy Tao ťe ting - 3. časť: Mudrc
Podľa Tao te ťingu sú mudrci tí, ktorí rozumejú Ceste a konajú podľa nej, čo väčšinou znamená zdržanie sa konania. Sheng Jen, mudrc, je ideálny človek, ktorý žije cnostne, pretože vedome nasleduje Tao. Čínsky výraz nešpecifikuje pohlavie.
Lao-c' opakovane hovorí o mudrcoch z dávnych čias. Tento pohľad na dejiny zdieľal s väčšinou, ak nie so všetkými čínskymi mysliteľmi staroveku. V ich očiach bola doba, v ktorej žili, oveľa horšia ako vzdialená minulosť takmer vo všetkých ohľadoch, najmä pokiaľ ide o cnosti spoločnosti a jej obyvateľov.
Nie je to zďaleka len čínska tradícia. Vo väčšine kultúr na celom svete sa staroveké časy chvália ako lepšie ako súčasnosť.
Tak to bolo aj v našom západnom svete počas väčšiny jeho histórie. Zmena nastala s osvietenstvom v 18. storočí, hoci spočiatku nejasne. Stále sa chválilo to, čo nazývali ušľachtilou divočinou minulosti a vzdialených kultúr, ktorých sa európsky pokrok sotva dotkol. V skutočnosti predstava akejsi nevedomej blaženosti v mysliach, ktoré nazývali primitívnymi, nie je až tak veľmi vzdialená od Lao-cúovho ideálu pokory, nevinnosti a bezstarostného prístupu k životu.
S priemyselnou revolúciou v 19. storočí došlo na Západe k hlbokej zmene postoja k minulosti. Technický pokrok a pokrok prírodných vied čoskoro prepísali dejiny ako vývoj od primitívneho stavu k väčšej rafinovanosti a pokroku. Civilizácia sa vnímala ako proces neustáleho zdokonaľovania. Ľudská múdrosť bola založená na pozitivizme, myšlienke, že metódy prírodných vied sú jediné, ktorými možno pochopiť svet 1.
Napriek tomu sa v dávnej minulosti zachovali chvály na vynikajúce výkony v niektorých výnimočných historických obdobiach, ako napríklad filozofia antického Grécka a umenie renesancie.
Pre Lao-c' by však bol pohľad, ktorý si ctí náš moderný svet, nepochopiteľný. Bol presvedčený, že starovek bol lepší ako jeho súčasnosť takmer vo všetkých mysliteľných ohľadoch - určite s ohľadom na to, ako starovek žil podľa Cesty. Jednoduchý život, ktorý obhajoval, by nepotreboval vedecký a priemyselný rozvoj. Preto k budúcnosti nemal čo dodať. Podľa Lao-c' by sa mudrc súčasnosti vedel vrátiť k spôsobom mudrcov minulosti.
Tao Te ťing v niekoľkých kapitolách opisuje osobnosť a správanie mudrca a dúfa, že každý čitateľ bude nasledovať ušľachtilý príklad takejto múdrosti.
Starí majstri
Ľudia praktizujúci tao v dávnych dobách boli bystrí a intuitívni.
Hĺbku ich múdrosti nemožno pochopiť, preto môžem opísať len ich vonkajšie správanie:
boli pozorní ako človek kráčajúci cez zamrznutú rieku,
ostražití ako bojovník na nepriateľskom území,
zdvorilí ako hosť na návšteve, uvoľnení ako topiaci sa ľad,
jednoduchí ako neopracované drevo,
otvorení ako údolie, čistí ako voda.
Svojou trpezlivosťou dokázali postupne premeniť kal na čistotu.
Chovali Tao v úcte a nechali všetko voľne plynúť.
Keďže nič neočakávali a o nič sa neusilovali,
aj v starobe si zachovali tvorivosť a sviežosť.
___________________________
1 Pozitivizmus je filozofický smer, ktorý vychádza z toho, čo je pozitívne, čiže dané, faktické. Na toto pozitívne aj obmedzuje svoju výskumnú aktivitu, všetko, čo je mimo tohto pozitívne daného, považuje za transcendentné, metafyzické a výskum zameraný na metafyzické považuje za neužitočný a nevedecký.